سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند مرا سخت گیر و آزاردهنده برنینگیخت؛ بلکه مرا آموزگاری آسان گیر برانگیخت . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
آیینه زندگی
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» دنیا ؛ بزرگترین اسباب بازی جهان


            
سوره‌ی مبارکه‌ی عنکبوت

سوره عنکبوت بیست و نهمین سوره قرآن با 69 آیه است. آیات ابتدایی سوره‌ی مبارکه، نشان می‌دهد برخی از کسانی که به رسول خدا -صلی الله علیه وآله -ایمان آوردند قبل از هجرت از ایمان خود بازگشتند زیرا از تهدید مشرکان ترسیدند. مشرکان آنها را دعوت به رجوع به بت پرستی کرده و تضمین کردند خطاهای آنها را به گردن گیرند و اگر باز نگشتند آنها را شکنجه و عذاب کنند.

غرض سوره ی مبارکه این است: ایمانی که پروردگار عالم طلب می‌کند تنها گفتن ایمان به زبان نیست بلکه مقصود حقیقت ایمان است به گونه‌ای که تند باد حوادث و فتنه‌ها آن را متزلزل نسازد و تغییر شرایط روزگار آن را تغییر ندهد.

یکی از راههای مهم تثبیت این ایمان، فتنه‌ها، آزمایشها، فشارها و سختیها است. مردم به محض ایمان آوردن رها نمی‌شوند بلکه مورد آزمایش و امتحان قرار می‌گیرند تا حقیقت ایمان یا کفر از درون جانشان ظهور کند و صادق و کاذب از یکدیگر جدا شوند.1
«و ما هذه الحیاة الدنیا إلاّ لهو و لعب و إنّ الدار الآخرة لهی الحیوان لو کانوا یعلمون» 2

«لهو» آن چیزی است که انسان را به خود مشغول کرده و از کار و مقصد اصلی باز می‌دارد و حیات دنیا لهو است زیرا انسان را با زینت فانی خود از حیات جاودان و باقی باز می‌دارد و به خود مشغول می‌کند.

«لعب» مجموعه‌ای از اعمال منظم است که غایت آن خیالی است مانند بازی کودکان. زندگی دنیا لعب است زیرا فانی و سریع البطلان است همچون بازی کودکانی که مدتی جمع‌اند و مشغول بازی و لحظه‌ای بعد متفرق و پراکنده.

غالب اهدافی که انسانها بسوی آن شتافته از یکدیگر سبقت می‌جویند امور وهمی سرابی است همچون همسران و فرزندان و انواع تقدم‌ها، بزرگیها، ریاستها، سروری‌ها و یاران و خادمان و غیر آنها. پس این انسان است که در حقیقت مالک هیچ نیست جز در ظرف وهم و خیال.

اما آخرت ظرف زندگی انسان با کمالات حقیقی اوست. کمالاتی که با ایمان و عمل صالح آنها را کسب کرده. در حقیقت حیاتی است واقعی که اشتغال به آن لهو و باز دارنده نیست و کاری است جدی که هیچ لعب و لغو و گناهی در پرداختن به آن دامن گیر انسان نیست. جاودانگی است بدون زوال و لذتی است بدون رنج و درد و سعادتی بدون شقاء. به معنای حقیقی این زندگی، زندگی واقعی است.3

1-المیزان، ج16، ص100

2-عنکبوت، 64

3-المیزان، ج16، ص154

آخرین نظرات کاربران



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسین نائیج ( سه شنبه 89/10/14 :: ساعت 4:8 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سالروز میلاد علی اصغر (ع ) مبارک
قفلهای بزرگ و دستانی کوچک
میلاد نور مبارک
سعی من و صفای من
امام جواد علیه السلام مولودی با برکت
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 9
>> بازدید دیروز: 1
>> مجموع بازدیدها: 111076
» درباره من

آیینه زندگی
حسین نائیج
http://nasre.parsiblog.com/

» آرشیو مطالب
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
دی 90
بهمن 90
اردیبهشت 91

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
ال محمد صلی الله علیه واله
یکی بود هنوزهم هست
کلام نور

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


» طراح قالب